Langs Dijle en Lane, Sint-Joris-Weert (05-05-2016)

Hemelvaartsdag, 5u30. Half slapend tast ik de bedrand af op zoek achter mijn telefoon. Net voor iedereen gewekt wordt door het helse kabaal van mijn wekker vind ik het onding. Heel even overweeg ik om me om te draaien en opnieuw te nestelen in mijn warme bed. Enkele minuten later sluip ik dan toch maar de trap naar beneden, er staat immers heel wat moois op het programma vandaag…

Een dikke twee uur later parkeerde ik de wagen aan het station van Sint-Joris-Weert. Op mijn vorige tocht verkende ik al eens de Dijlevallei. Toen volgde ik de Dijle stroomafwaarts richting Korbeek-Dijle en liep ik door de Doode Bemde en over het Brabants Leemplateau. Vandaag ging het zuidwaarts richting Sint-Agatha-Rhode. Om de bebouwing achter mij te laten kreeg ik de eerste kilometer wat asfalt en een nogal drukke betonweg onder de voeten. Saai, maar ideaal om zachtjes warm te stappen. Er stond immers een nieuwe uitdaging op het menu : voor het eerst terug over de 10km stappen.

Terwijl ik richting het Grootbroek stapte maakte de bebouwing plaats voor de grasgroene weides van de vallei. Voortdurend flirtte ik met de taalgrens. Eindelijk ging ik links van de weg af en stapte ik het natuurreservaat Grootbroek binnen. Meteen werd ik ondergedompeld in een brok prachtige natuur! Het stukje betonweg van daarnet was plotsklaps vergeten. Over een smal graspad zette ik koers richting de vijver van het Grootbroek. Het was nog vroeg en de dauw op het lange gras zorgde ervoor dat mijn broek in een mum van tijd doorweekt was, maar dat kon de pret niet bederven.

20160505_084644
Na de eerste kilometer verharde weg trok ik het reservaat Grootbroek in.
20160505_090452
Knuppelpaden begeleiden je door dit moerasgebied.

Toen ik aan de uitkijktoren passeerde kon ik het niet laten om even een kijkje te gaan nemen naar de 30 hectare grote waterplas. Ik was nog maar pas op het eerste platform van de toren aangekomen en ik kreeg al een ijsvogel in het vizier. Vlakbij zat hij daar, ik kon een tweetal minuten volop genieten van zijn felblauwe verschijning. Mijn eerste ontmoeting met dit prachtvogeltje, wat mij betreft mogen er nog volgen… Terug uit de uitkijktoren vervolgde ik mijn weg over het knuppelpad door het reservaat. Het knuppelpad slingert zich een weg door het moeraslandschap. Enkele brugjes onderweg maken het pad alleen maar mooier. Natuur van de bovenste plank!

20160505_091836
Het knuppelpad slingert zich een weg door het gebied.

Bij het verlaten van het gebied had ik onderweg naar Sint-Agatha-Rode een eerste, korte ontmoeting met de Dijle. Enkele rustige straatjes loodsten me langs de rand van de dorpskern en brachten me vrij snel tot aan de volgende brok natuurpracht. Leidraad van dienst : de Lane (frans : Lasne), een zijrivier van de Dijle die ontspringt in het gelijknamige dorpje Lasne en in de Dijle uitmond ter hoogte van het Grootbroekreservaat. Een smal graspad kronkelde langs de meanderende rivier door één grote, groene oase. Wat was dit genieten! Opnieuw kruiste er een ijsvogel mijn pad, al was het deze keer een vluchtige ontmoeting. Nog nooit een ijsvogel gezien en nu spot ik er twee op nog geen uur tijd. Ik was nog niet eens halverwege en het was al heel mooi geweest…

20160505_101834
Onderweg naar Sint-Agatha-Rode bos.

Na het prachtige verloop langs de Lane klom ik gestaag uit de vallei richting Sint-Agatha-Rode bos. Onderweg kreeg ik al een sneak preview van enkele prachtige panorama’s tussen de weidse velden. Na een korte pauze aan de rand van het bos kreeg ik het moeilijk om terug op gang te geraken, de benen voelden wederom enorm gespannen en stijf aan. Onlangs werd er een chronisch compartimentsyndroom vastgesteld, wat meteen de drukkende pijn in mijn onderbenen van de afgelopen maanden verklaarde. Al moet ik er soms door stoppen, ik probeer het te verbijten. Er werd een kleine ingreep voorgesteld, waar ik trouwens nog steeds over twijfel. Het stopt maar niet. Soit, veel tijd om rustig terug op gang te trekken kregen ze niet want in het bos stond me een fikse klim te wachten. Vanaf het bos liep ik een tijdje op het traject van GR 579, het langeafstandspad Brussel-Luik.

20160505_105709
Langs de bosrand op het plateau.
20160505_110831
Opnieuw richting Sint-Agatha-Rode.

Eenmaal boven keerde ik langs de bosrand terug richting Sint-Agatha-Rode. Het was aangenaam wandelen op het plateau, met schitterende vergezichten over de streek. Ik genoot met volle teugen, eindelijk kon ik alle zorgen even vergeten, het hoofd even helemaal leegmaken. En de rug begint opnieuw steeds beter te worden, althans tijdens het wandelen. Het doet me echt deugd, dat wandelen, dat is zeker. Opnieuw werd ik snel door de dorpsrand geloodst om daarna even de taalgrens over te steken richting Pécrot. Van hieruit was de Dijle, die ik stroomafwaarts volgde, een tijdje mijn leidraad. Heerlijk wandelen langs de meanderende rivier! Enerzijds had ik het prachtige, schilderachtige landschap waar ik door trok. Anderzijds was er ook op het water van alles te beleven. Zo spotte ik een (verlaten?) beverburcht en tal van watervogels.

20160505_114313
Langs de Dijle.
20160505_114842
Langs de Dijle richting Grootbroek.

Ik liet de Dijle links van me liggen en stapte opnieuw richting Grootbroek. Onderweg stopte ik even bij één van de kleinere waterpartijen en kreeg er een spontaan concert van wel honderden Meerkikkers. Natuurbeleving ten top! Op de terugweg ging ik nog snel even piepen in een andere observatiepost die uitkijkt op de grote plas maar veel was er niet meer te zien. Ik nam er de tijd om even de rugzak te herschikken en wat kledij uit te spelen, het was inmiddels al aardig warm geworden, de laatste kilometers konden in t-shirt afgestapt worden. Om terug in de bebouwde kom van Sint-Joris-Weert te geraken moest ik de passage door het reservaat nog eens overdoen. Iets wat ik helemaal niet erg vond! 😉 Uitdaging geslaagd!

20160505_121949
Op de terugweg door het reservaat Grootbroek.

Deze keer geen wikiloc-bestand om de route te downloaden. Op mijn vorige tochten had ik keer op keer (soms al halverwege) een lege batterij. Fototoestel, GPS én telefoon, het werd m’n smartphone allemaal teveel. Ik ben een oplossing aan het zoeken waardoor ik jullie opnieuw kaartjes kan aanbieden. Mocht er iemand van jullie me hierbij kunnen helpen mogen jullie gerust contact opnemen! De lijst met te volgen knooppunten vinden jullie iets lager.

Startplaats :  Station Sint-Joris-Weert, stationsstraat 4, 3051 Sint-Joris-Weert
Knooppunten : 106-105-229-228-227-226-235-236-255-238-237-232-231-230-229-105-106 (12,4km), wandelnetwerk Zuid-Dijleland
De kaart van het wandelnetwerk is onder meer te verkrijgen via de webshop van toerisme Vlaams-Brabant.
Volledige fotoreeks

Wat een mooi wandelgebied is dit toch! Op mijn vorige tocht werd ik al aangenaam verrast, dit was deze keer niet anders. Het was een plezier om te stappen over de vele knuppelpaden of op de smalle graspaden langs één van de rivieren. En dan zou ik nog de aangename passages tussen de weidse velden vergeten. Het deed deugd om nog eens nieuw gebied te verkennen, de mooie wandelgebieden dichter bij huis (Heuvelland, Vlaamse Ardennen, Brugse Ommeland,…) hebben ondertussen geen geheimen meer voor mij. Helaas is het niet altijd mogelijk om deze regio vlot te bereiken. De Brusselse ring is een obstakel. Ook met het openbaar vervoer heb ik een reistijd van maar liefst 3u of meer, voor een autorit van amper 1u15min (op filevrije dagen). En toch ga ik proberen om hier vaker te komen stappen! 🙂 Voor wie een betere verbinding heeft is het perfect mogelijk om deze tocht met het openbaar vervoer te doen.


13 reacties op ‘Langs Dijle en Lane, Sint-Joris-Weert (05-05-2016)

  1. Proficiat Matias. De streek rond sint joris weert, ja ook Meerdaelwoud en De Kluis. Misschien een tip. Ik heb onlangs nog een reservebatterij gekocht (2 keer opladen) met een kabeltje zodat deze in de rugzal kan blijven zitten
    Ps. Ikzelf weeral plat: bekken geblokkeerd, strals chiropractor. Gisteren een infililtratie in de heup. Maar allez werk jij maar zo voort. Nu nog het probleem in je onderbenen .oplossen. Maar wees toch ook maar niet te geweldig.
    En sint joris weert dat kan je pok met de trein voa Leuven.
    👍👍 jo.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hey Jo, inderdaad het Meerdaalwoud is ook de moeite. Heb ik ook al eens gedaan, maar heeft toen de blog niet gehaald. Ik heb ook zo een powerbank mee met kabel in de rugzak, in het begin werkte dit heel goed. Maar door het stappen is de oplaadconnector van mijn telefoon langzaam los komen te zitten, wat er nu voor zorgt dat dit bijna niet meer werkt tijdens het wandelen. Tenzij ik met de telefoon in mijn handen loop, wat behoorlijk onhandig is :-). Klinkt niet zo goed Jo… Sukkel ook nog regelmatig met blokkages in het bekken. Hopelijk werkt de infiltratie in de heup een beetje!

      Like

  2. Leuk verslag! De foto’s sporen je inderdaad aan om meteen naar die streek te gaan! Voor ons ook een beetje uit de richting maar als je vroeg je bed uit kan, valt dit zeker binnen de mogelijkheden.
    Bedankt om te delen

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je wel! Met plezier gedeeld 😉 Ook de andere kant van de Dijlevallei, richting Doode Bemde (zie een vorige post) is zeker de moeite!

      Like

  3. Ja, de valleien van Laan en Dijle, absoluut een van de mooiste delen van het wnw Zuid-Dijleland. Volledig mee eens; ’t is genieten daar. En die ijsvogels: inderdaad erg bijzonder om ze te kunnen spotten.

    Geliked door 1 persoon

    1. Hey Luc, het is er zeker genieten. Wat betreft de ijsvogels, de eerste heb ik ruim enkele minuten kunnen bekijken. Echt de moeite om eens te zien!

      Like

    1. Hey Leen! Op m n blog vind je nog een verslag, toen liep ik verder langs de Dijle stroomafwaarts door de Doode Bemde en over het Brabants Leemplateau. Heel dichtbij heb je ook het Meerdaalwoud, kortom het is er echt de moeite om eens te gaan stappen! Ja, die powerbank… Heb een heel goede in mijn bezit maar denk dat ik eens zal moeten investeren in een nieuwe oplaadconnector voor mijn telefoon 😉

      Geliked door 1 persoon

  4. Gedetailleerd verslag, goed geschreven en mooie foto’s… Doe zo voort, als stapper heb je het voordeel dat je de tochten zo lang of zo kort en zo moeilijk of zo makkelijk kunt maken als je dat zelf wil. Zolang je maar in beweging blijft en geniet, dat is het belangrijkste.
    Iets op tegen als ik een link naar je blog plaats op mijn website?
    Groeten, Luc & Maj

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Luc en Maj! Ik probeer toch elke dag te bewegen en stilaan terug de kilometers op te bouwen. Al gaat het de ene dag iets beter dan de andere. Je mag zeker een link plaatsen naar de blog, ik deed dit eerder deze week al naar jullie website 😉

      Like

  5. Hallo Matthias, proficiat met je eerste 10 km (allee, nog wat verder eigenlijk). Doe zo verder! Je verslag deed me ook eens terugkijken in mijn blog om zo nog eens herinneringen op te halen aan mijn wandeling in 2009 in de streek via een dagstapper uit de gids van Vlaams-Brabant. Trouwens, de problemen met platte batterij zelfs met powerbank ken ik ook. Sinds vorige week overgeschakeld naar een echte wandelGPS

    Geliked door 1 persoon

    1. Dank je Annelies! Ja, er lopen inderdaad nogal wat gr-routes in de buurt. Twijfel ook serieus om een gps aan te schaffen, al ben ik als oud-scout er gigantisch tegen 🙂 Geef mij maar een goede, ouderwetse stafkaart 😉 Maar… Het zou mijn “probleem” om routes op te nemen en achteraf kaartjes te publiceren ineens oplossen. Een dilemma dus 🙂

      Like

  6. Het probleem met de lege batterij is opgelost! Het lag aan de connector van mijn kabel waardoor m’n powerbank maar nu en dan eens stroom kon afleveren. Nieuwe kabel aangekocht en we kunnen terug naar believen routes opnemen, foto’s nemen, enz… 🙂

    Like

Plaats een reactie