De Liebster Award!

Een zestal maanden terug werd ik door David Capelle genomineerd voor de Liebster Award. De Liebster Award is een online kettingbrief die ooit vertrok bij één van onze Duitstalige buren. Persoonlijk ben ik geen fan van kettingbrieven, maar deze is wel leuk. Het geeft lezers van deze blog de kans om ook andere blogs in hetzelfde genre te ontdekken. Deze blogpost stond al een hele tijd in de steigers maar geraakte om allerlei redenen maar niet af. Onder meer de twee ingrepen die ik in het voorbije half jaar onderging zorgden ervoor dat deze award wat op de achtergrond werd geduwd. Bij deze bedank ik David nog eens voor de nominatie, beantwoord ik nu toch de vragen die hij me bezorgde en zorg ik ervoor dat de award verder blijft leven 😉

20160526_092408

Is het de vrijheid, de omgeving, de inspiratie, of het avontuur ? Vanwaar uw passie voor het wandelen ?

De combinatie van deze vier omschrijft al waar m’n passie voor het wandelen vandaan komt. De natuur en de omgeving staan centraal voor mij. Al wandelend trek je traag door een landschap waardoor de beleving intenser is en je de omgeving met heel andere ogen bekijkt. Elke tocht wordt automatisch een soort van mini-avontuur, achter elke bocht op een bospad of na iedere heuveltop beland je in een nieuw decor. Wandelen is voor mij de ideale manier om te ontspannen, om even al mijn zorgen te vergeten. Wanneer ik thuis kom van een tocht zijn de batterijen terug opgeladen en kan ik er weer even tegenaan. Daarnaast wandel ik vooral om m’n rug terug te versterken. Het is dus de perfecte therapie! 🙂

Doe je nog andere buitensporten naast wandelen ?

Nee, hoe graag ik dit ook zou willen, m’n rugproblemen laten me dit niet toe. Wandelen is het enige wat ik nog kan.

Noem die ene plek waar je ooit kampeerde en die voor u de beste kampeerplaats ooit was.

Kamperen of bivakkeren tijdens meerdaagse tochten zit er (voorlopig) ook niet in. Na een dag stappen is het voor mij heel belangrijk om m’n rug rust te gunnen tijdens de nacht. Een goed bed en stevige matras zijn dan onontbeerlijk. Al ben ik sinds m’n jeugd verzot op kamperen/ bivakkeren, de vele tentenkampen met de scouts zullen er wel voor iets tussen zitten. Indien ik ooit weer zou kunnen bivakkeren zal een meerdaagse bivaktocht niet lang uitblijven. Om toch op de vraag te antwoorden, tot enkele jaren terug gingen we vaak kamperen langs de Ourthe nabij La Roche. Vuurtje, voetjes in het water, potje koken en een goed glas (beker in dit geval) rosé… Zalig!

…En de slechtste?

Tot nu toe nog geen negatieve ervaringen! Wanneer ik in de toekomst opnieuw zou kunnen bivakkeren zullen deze er ongetwijfeld wel eens komen… 🙂

Wat is de beste tip die je ooit ontving in verband met lange afstandswandelen?

Neem op tijd de tijd om te rusten. Elk uur een ‘verplichte’ rustpauze inlassen (en iets eten) kan wonderen doen. Allerhande factoren (slecht weer, adrenaline, te strakke tochtplanning) kunnen ervoor zorgen dat je liever verder stapt in plaats van even te pauzeren. Wanneer ik deze pauzes respecteer kan ik veel langer doorgaan en voelen mijn spieren minder vermoeid aan. 

Wat is het meest bizarre dat u ooit is voorgevallen tijdens een tocht?

Ik had me net een paar wandelstokken aangeschaft. Om deze eens uit te testen en vooral om er mee te ‘leren’ stappen had ik een tochtje uitgestippeld in de Vlaamse Ardennen. Het had de nacht voordien ferm geregend en toen ik nogal stuntelig afdaalde van een heel drassige akker stond de bejaarde boer me al van ver op te wachten. Gescheiden door een prikkeldraad en een korte maar steile helling geraakten we aan de praat. Tijdens ons praatje gleed de man plots uit en viel in de prikkeldraad. Van waar ik stond kon ik de man onmogelijk helpen. Hij had een wonde aan het hoofd en geraakte niet uit de prikkeldraad dus ging ik snel op zoek achter een toegang tot zijn tuin. Onderweg kon ik nog een buur verwittigen en samen kregen we de man uit zijn benarde positie. Gelukkig kwam de man er met enkele schrammen van af.

Wat is uw geliefkoosd wandelgebied dicht bij huis?

Zonder twijfel het Heuvelland. Specifieker de streek rond de Rode- en Zwarteberg. Er is een heel mooi wandelnetwerk uitgebouwd en er lopen verschillende langeafstandspaden door de streek waardoor je eindeloos kunt combineren. Het is er heerlijk wandelen van natuurgebied naar natuurgebied, grotendeels over onverharde paden.

Ook de Hoge Venen is één van m’n favoriete wandelgebieden in België. Al moet ik er al iets langer voor ‘reizen’, wat voor mij niet altijd evident is.

De vallei van de Pouhon, nabij Xhoffraix. De Hoge Venen, één van de mooiste wandelgebieden dicht bij huis.
De vallei van de Pouhon, nabij Xhoffraix. De Hoge Venen, één van de mooiste wandelgebieden dicht bij huis.

Mocht geld en tijd geen hindernis zijn, wat is dan uw droomtrip?

Met absolute zekerheid Alberta, Canada! De uitgestrekte, ongerepte natuur spreekt me enorm aan. De recente bosbranden hebben nu wel een enorme ravage aangericht. Ook Alaska staat om dezelfde reden hoog op het lijstje. Mocht ik dan toch geld genoeg hebben, dan doe ik ze ineens alle twee :-).

De regels van de Liebster-Award :

  • Link de blogger door wie je genomineerd werd.
  • Beantwoord de vragen die je door deze persoon werden gesteld.
  • Nomineer op jouw beurt 5 bloggers en link deze in je bericht.
  • Breng iedere genomineerde op de hoogte van de nominatie.
  • Bedenk 11 vragen voor de genomineerden.

Wat is voor u persoonlijk het beste en het slechtste product dat u ooit gebruikte tijdens een van uw tochten ? Oeps, zijn dit nu twee vragen of één vraag ?

Toen ik begon met wandelen kocht ik me een paar schoenen bij Decathlon (alsnog uit hun “duurdere” segment). Voor iemand die occasioneel eens gaat stappen best voldoende, voor mij de slechtste investering ooit. Na enkele weken bleek al dat die schoenen absoluut niet voldeden om veelvuldig (dagelijks) op modderige, onverharde paden te stappen of lange tochten mee te maken. Jammer van het geld maar zo wist ik al snel schoenen zowat de belangrijkste investering is en je beter niet op een cent kijkt. Eén van m’n beste vrienden onderweg is de Kodiak 6000 van Outdoor Tech, een waterdichte en stootvaste powerbank. Onderweg wordt alles gedocumenteerd met m’n smartphone. Foto’s, de route die ik afleg, noem maar op. Op lange of meerdaagse tochten betekent dit dat ik halverwege de namiddag al met een lege batterij zit. En omdat ik bijna altijd solo stap verlies ik daar meteen een stuk zekerheid, gerustheid mee. Met de Kodiak dus niet meer. Al zou ik héél graag binnenkort de overstap maken naar een systeemcamera, natuurfotografie interesseert me steeds meer en naast de kwaliteitsverbetering zou mijn batterij het iets langer uithouden. Sponsors mogen zich altijd melden :-). Daarnaast ben ik ook heel tevreden van de Black Diamond Trail wandelstokken die ik onlangs aankocht. Enne… Dat waren dus twee vragen. 😉

Wandelen : ontspannen en heel even (bijna) pijnvrij zijn

Is er een product dat mogelijks nog niet bestaat, maar u wel graag op de markt zou zien verschijnen? Zo ja, wat dan?

Een materiaalfreak ben ik niet. Mijn materiaal moet vooral degelijk, duurzaam en betrouwbaar zijn. Alles wat ik momenteel nodig heb is verkrijgbaar dus er zijn geen verdere wensen :-).

En last but not least… Met wie zou je absoluut eens op stap willen gaan?

Ik kijk er al geruime tijd naar uit om eens te kunnen deelnemen aan een activiteit van Hiking Advisor. In m’n vriendenkring is er (bijna) niemand waarmee ik mijn passie kan delen, het lijkt me dan ook erg leuk om eens met gelijkgezinden op stap te gaan. Helaas is het er door m’n rugproblemen nog niet van gekomen, ik hoop er dit jaar verandering in te kunnen brengen. Daarnaast zou ik graag eens m’n vrouw wat meer mee op stap nemen maar na een aantal pogingen heb ik de hoop opgegeven :-).

Zo hebben jullie me op deze manier (nog) beter leren kennen. Veel bloggers m.b.t. het wandelen zijn er niet en er zijn er al veel genomineerd maar bij deze nomineer ik nog Annelies en Leen, twee madammen van wie ik al een tijdje hun wandelavonturen volg en Bart, wiens blog en bijhorende filmpjes een ware inspiratiebron voor anderen zijn.

En dit zijn mijn vragen voor hen :

  1. Ondervind je, naast het ontspannende, nog positieve effecten van het wandelen op lichaam en geest?
  2. Mocht je een korte route in Vlaanderen moeten aanbevelen, welke zou dit zijn?
  3. Jullie hebben allemaal al lange afstandsroutes gelopen, welke route is je favoriet in België?
  4. … En daarbuiten?
  5. Wat staat er bovenaan op jullie bucket-list?
  6. Het wandeltoerisme zit in de lift, zijn er zaken die volgens jullie nog beter kunnen?
  7. Wat was jullie slechtste ervaring tijdens een wandeltrip?
  8. … En de mooiste?
  9. Dat ene hotelletje of die ene bivakplaats die jullie altijd zal bij blijven?
  10. Die gouden tip die je aan beginnende wandelaars zou meegeven?
  11. Wandel je liever solo of in groep?

Ik ben al benieuwd naar jullie antwoorden!


Plaats een reactie