Korte tocht : het Meikensbospad, Dentergem (10-10-2015)

De laatste tijd ben ik dan wel genoodzaakt om me te beperken tot wat kortere wandelingen, toch probeer ik om wat nieuwe gebieden te ontdekken. Verandering van spijs doet eten, zegt men wel eens. De websites van het ANB en Natuurpunt zijn handig om nieuwe gebieden te leren kennen. Beiden zijn sterk gericht op het actief beleven van natuur, je vindt er dan ook tal van wandel- en fietsroutes terug. Ik liet er mijn oog vallen op de Meikensbossen, een gebied op de grens van Dentergem met Tielt.

De Meikensbossen waren onderdeel van het ooit zo grote Dendrombosch. Tijdens de Wereldoorlogen ging het bos bijna helemaal tegen de vlakte. Tussen 2000 en 2010 werd er zo’n 46 hectare grond aangekocht en opnieuw aangeplant. Het domein werd jaarlijks verder ingericht en biedt een verrassende afwisseling van jong en oud bos, weilanden, dreven, poelen en zaadboomgaarden.

Breed graspad langs jonge aanplant.
Breed graspad langs jonge aanplant.

Eenmaal geparkeerd aan de rand van het domein stond ik te twijfelen. Ik was voor het eerst terug wat verder van huis en had voor de zekerheid een kleine rugzak met daarin wat water en extra medicatie meegenomen. Graag had ik ook de verrekijker meegenomen maar de combinatie met de rugzak zat me niet echt comfortabel. De verrekijker ging dus terug de wagen in. Over een breed graspad begon ik aan de wandeling. Ik was nog maar enkele tientallen meters ver of een koppel blauwe reigers werd opgeschrikt door mijn aanwezigheid. Enkele minuten later trok het geroep van een rondcirkelende buizerd mijn aandacht. Ik had nu al spijt dat ik voor de rugzak gekozen had…

De wandeling loopt afwisselend door jong en ouder bos.
De wandeling loopt afwisselend door jong en ouder bos.

Graspaden en dreven brachten me dwars door dit prachtig gebied. De herfst deed stilaan zijn intrede, er stond een koude noorderwind en het miezerde. Ik hou enorm van dit seizoen, al die kleuren en geuren… Halverwege de wandeling ging het even over asfalt langs de poelbergmolen en de poelbergsite om dan terug de bossen in te duiken. Op grote delen van deze tocht vind je trouwens de wit-rode tekens terug van de GR 128, ook wel “de Vlaanderenroute” genoemd onder de GR-wandelaars. Het deed me al dromen van een volgende GR-ervaring… Misschien iets teveel want op de terugweg naar de wagen miste ik een afslag waardoor ik een extra rondje door het gebied liep. Al vond ik dit nu eens helemaal niet zo erg :-).

De volledige fotoreeks van deze wandeling vinden jullie hier terug.
De route kunnen jullie hier bekijken of downloaden. (Al moeten jullie de extra lus er dan bij nemen)

Adres Startplaats : Ankelaarstraat, 8720 Dentergem

Een aanrader! Mooie wandeling door een prachtig natuurgebied in volle ontwikkeling. De korte afstand (5km) maakt dat het pad goed te doen is met kinderen. Wie dit pad eens wil volgen trekt best laarzen aan. Zelfs de beste Gore-tex schoen is niet opgewassen tegen het lange, natte gras waar het pad grotendeels over loopt. Enne… Wie graag al eens vogelt neemt best zijn verrekijker mee, er valt behoorlijk veel te zien ;-).

Door mijn extra rondje had ik toch zo’n kleine zes kilometer kunnen stappen. Al zat ik opnieuw aan mijn limiet, het had me deugd gedaan. Scans geven binnenkort uitsluitsel over een derde operatie. Recent is mijn medicatie gewijzigd waardoor ik terug gemakkelijker kan stappen. In afwachting van de resultaten probeer ik het wandelen langzaam terug op te bouwen zonder mijn pijngrens te overschrijden.


Plaats een reactie